90 років тому, 27 травня 1933-го, на престижній Всесвітній виставці «Століття прогресу» в Чикаго запрацював павільйон «Україна». На виставці свої павільйони представляли держави. Українці ж змогли представити національний павільйон, не маючи незалежної держави.
У 1933 році Чикаго приймало Всесвітню виставку «Століття прогресу», яка співпала зі століттям Чикаго. Виставка засвідчувала бурхливий прогрес розвитку міста, яке в ті роки було третім найбільшим містом планети. Площа експозиції займала 172,8 гектара. У виставкових заходах взяла участь більшість світових держав, представивши публіці власні павільйони. Вони презентували всі досягнення тогочасного світу – техніки, науки, мистецтва. Виставку відвідали майже 50 мільйонів людей.
Попри те, що українці не мали незалежної держави, українська діаспора отримала право на будівництво й облаштування власного павільйону. Попри протест радянської делегації! Павільйон «Україна» став важливою подією для українців у Чикаго та сприяв консолідації українських громад із різних країн.
Головною вимогою організаторів до української громади було самостійне фінансування павільйону «Україна», адже урядову дотацію могли отримати лише ті, хто мав незалежну державу. Для створення павільйону українці з США, Канади та Бразилії зібрали величезну на той час суму – 20 тисяч доларів США.
Зали павільйону розповідали про українську історію та культуру. Там відбулося чимало подій – концертів, вечорниць тощо.
Вхід до українського павільйону коштував 50 центів для дорослих і 25 центів для дітей. А для вбраних у вишиванки був безкоштовним. Павільйон «Україна» відвідало 1,8 мільйона людей. Він був єдиним, який не спонсорував уряд.
Головну експозицію для українського павільйону створив скульптор Олександр Архипенко. У чотирьох кімнатах митець розмістив 44 свої роботи. Газета Chicago Daily News писала, що саме завдяки Архипенкові «український павільйон на п’ять місяців став важливим осередком культурного життя Чикаго». Найбільша увага була прикута до оригінальних теракотових скульптур під назвою «Ма»: «Ма – Задума», «Ма – Примара», «Ма – Розподільна Сила». Ця серія скульптур у натуральну величину була присвячена образу жінки в її всеохопній любові, сутності, терпимості та мудрості.
Хореограф Василь Авраменко ініціював побудову літнього театру при українському павільйоні. На сцені театру виступали духовий оркестр під керівництвом Максима Оленського, український мішаний хор Юрія Бенецького та хор, яким диригував Олександр Кошиць. А також – музичний театр Мірошниченка, шкільний оркестр Harrison High School, що складався з 95 музикантів під керівництвом капітана Івана Барабаша. Глядачів розважили шоу майстрів верхової їзди Якова Бабенка.
Це був справжній героїзм – відстоювати права самостійної держави України, якої не існувало на політичній мапі світу. Мерія Чикаго в 1933 році з 14-го по 20 серпня проголосила Український тиждень, а 19 серпня – Український день.
Під час Всесвітньої виставки «Століття прогресу» 16 серпня 1933 року відбувся міжнародний конкурс красунь. Серед 25 учасниць перемогу здобула 18-річна українка Марія Любас. Корону переможниці виготовив український скульптор Олександр Архипенко.
Під час Великої депресії, коли Україна переживала сталінський геноцид голодом, українська діаспора змогла нагадати цілому світові про існування окремої української нації – і зробила це на високому рівні.
Зараз Україна відстоює свою незалежність у повномасштабній війні з російським агресором. І при цьому продовжує говорити про себе у культурному та інших вимірах на міжнародних майданчиках. Одеса подала заявку на проведення у 2030 році Всесвітньої виставки або Експо. Ця виставка є глобальним майданчиком для презентації технологічних досягнень і розвитку націй. Голосування за місто, яке прийматиме Експо-2030, відбудеться в листопаді цього року.