18–22 вересня 2025 року Український інститут національної пам’яті спільно з програмою «Партнерство за сильну Україну» у співпраці з Музеєм воєнного дитинства та Сумським інститутом післядипломної педагогічної освіти провів для вчителів закладів освіти Сумської та Полтавської областей Літню школу «Уроки пам’яті» щодо опрацювання в освітньому просторі теми Війни за Незалежність України й увічнення пам’яті про неї.
Загалом до заходу долучилися 30 освітян – активних і вмотивованих переможниць і переможців конкурсу на участь у цьому проєкті. Переважно це вчителі історії та заступники директорів із виховної роботи. Протягом чотирьох днів інтерактивної роботи учасниці й учасники здобували нові знання про російсько-українську війну, національну пам’ять, методику усноісторичного інтерв’ювання; вдосконалювали прикладні вміння і навички щодо організації освітнього процесу з цієї теми, підтримки психічної стійкості та здоров’я при вивченні чутливих питань. Також говорили про розвиток критичного мислення та стійкості до ворожої російської пропаганди.
Та головною темою стали питання меморіалізації героїв і героїнь сучасної війни в закладах освіти, пошук новітніх форм і шляхів пам’ятання, напрацювання практичних кейсів щодо залучення учнів до комеморативних практик у системі освіти.
Від Інституту тренерами Літньої школи стали Ганна Байкєніч, Олена Охрімчук, Марія Тахтаулова і Тетяна Привалко. Спільно зі спікерами і тренерами з інших установ, експертами з питань меморіалізації, медіаграмотності, психоемоційної стійкості – Антоном Лягушею, Андрієм Голодригою, Олександрою Мараховською, Світланою Осіпчук – вони провели понад 15 тренінгів, воркшопів, майстер-класів, близько 10 інтерактивних вправ і тематичних ігор, десятки годин дискусій та обговорень.
«Коли почалася російська збройна агресія в 2014 році, усна історія стала чи не основним методом документування подій цієї війни. Вчителі разом зі своїми вихованцями можуть записувати інтерв'ю з учасниками та свідками цих подій. На основі усних історій можна робити зустрічі з ветеранами, волонтерами, переселенцями і т.д. Свідчення варто включати до виставкових проєктів, екскурсій, уроків пам'яті. Це є формою меморіалізації Героїв, Героїнь і подій Війни за Незалежність України», – зауважила головна спеціалістка сектору усної історії та збереження історичних свідчень УІНП Тетяна Привалко.
В останній день учасники представили групові проєкти й практичні кейси із залучення учнів до комеморативних практик у закладах освіти. Інститут планує використати напрацювання та розробки вчителів у подальшій роботі, зокрема, у методичних рекомендаціях із питань меморіалізації учасників і подій війни в закладах освіти.